Monday, May 9, 2011

Tersenyum Ibu...

Tanganku pantas mendail nombor.. Deringan berbunyi.. Tidak lama kemudian kedengaran suara di balik pangggilan.. "Assalamualaikum mak.." ku dengar salamku berjawab..
"Mak, Selamat Hari Ibu..Sayang mak... " ucapku terus.. "Oooo..terima kasih.." Ada getar dalam tuturan mak.. Namun ada kegembiraan di balik getarnya.. Bila ku tanya mak kenapa, katanya dia terharu.. Biarpun anak-anaknya kini tak semua ada di sisinya, namun masih lagi mengingati ibu mereka.. Aku tersenyum.. Aku faham, mak sedang rindukan anak-anaknya yang jauh di mata.. Namun  dia harus merelakan kerna dia faham, anak-anaknya semakin meningkat dewasa..

Petang tu agak lama aku berbual dengan mak.. Macam-macam mak ceritakan pada ku.. Dia sungguh gembira.. Ada masa kami gelak ketawa, ada kalanya mak berbisik... Takut ada yang curi-curi mendengar perbualan kami.. Al-maklumlah..tengah bergosip.. Kata mak, dah lama dia tak bergosip denganku sejak berada di perantauan.. Rindu katanya.. ku tahan air mata ku mendengarnya..



Big Boss Big Mem

Ini mak dan bapa aku.. Ni zaman muda2 dulu, masa baru kawen.. Romantik.. ^_^ Aku saja x nak letak gambar terkini dorang.. Alaa..masih camni jugak rupa dorang.. Awet muda laa.... hehe.. seriously, I miss them so much.. ku rindu dengar suara mak aku awal2 pagi membebel bab ayam masuk dalam rumah.. Aku rindu dengar suara anak buah aku pagi2 lagi dah bergaduh ngan bapa aku.Hehe..

Tapi...wat to do..aku di perantauan.. dorang plak nun di seberang merentasi Laut China Selatan.. Jadi...1 kata2 yang selalu menemani aku..Sabar lah..nanti kau akan balik juga menemui mereka.. Betul la tu kan..? (hehe..macam la ada yang baca nukilan aku ni ^_^) Kalau tak sekali dalam setahun tu, mungkin dua kali, or 3 kali.. Tapi tiap tahun memang kena balik.. Tu WAJIB..^_^

♥♫♥ boleh jugak plak aku ni bermadah puitis kan. Lama da tidak diaplikasikan.hurmm..maybe one day..

2 comments:

Kira Kekuri said...

wahhh..! kalau aku Zila,suka seb aku baca yg puitis2 gni mcm novel ni~aku suka tgok gambar 2,nostalgia habis~ n klasik gitu ^^ mama n bapa ko pun sama padan sama lawa :DD

Unknown said...

haha..c novel lover ni ba...hehe...ba t la ak try lg apply kan kepuitisan ak..hehe..padan sap arr...hehe..ak pn maw buat la jgak gambar camni t..t ada lah jgak anak cucu ak tngok..hehe ^_^