
Entry paling lambat di pasaran.. Tapi mama tetap maw up entry jugak..
Kisahnya 14 -12- 2014 yang lalu, kesayangan mama yang lagi satu dah masuk satu tahun.
Selamat Hari Jadi yang ke 1 tahun sayang mama.. Semoga menjadi anak yang soleh, baik, bijak pandai. Mama doakan irsyad sentiasa dilimpahkan dengan kesihatan yang berterusan, rezeki yang berpanjangan, dan kehidupan yang membahagiakan. Semoga irsyad jadi adik dan abang yang boleh mendidik adik beradik yang lain nanti, dapat bantu mama dan papa.. amin..
Sekejap rasa, dah setahun kisah tu berlalu.. 14-12-2013, tarikh keramat.. Malam sebelum tu, aku memang da rasa something wrong dengan perut aku. Kejap² rasa contraction.. Tangan pun mula la kira due bila. Kalau ikut lagi sebulan ,patut 19 Jan 2014, awal lagi ni. Slow² aku usap perut.."sabar K baby.janji kita lagi 1 bulan kan? kita maw balik Sabah kan?"
Tapi nampak gaya baby memang berkeras maw keluar jugak.. Contraction pun bermula. Dari 3 jam, bertukar ke sejam.. kejap² aku pusing kiri, pusing kanan, nak cari port selesa tu kat mana.
Jam 6.00am, contraction dah makin kerap..selang 45 minit. Naluri aku kata memang ni hari aku bersalin. Slowly jalan gi ambil towel,masuk bilik mandi.. mandi wajib, bersihkan badan.
Lepas tu aku jamah sikit makanan yang ada, sebab nanti mesti nak kerah banyak tenaga.
Lepas siapkan keperluan Irfan, aku gi kejutkan dak muncit..
"Papa..bangun pa..Jom gi sepital..Baby ndak sabar da maw keluar.."Ayat cukup class aku bagi kat dak muncet. Dy bangun ambik enset call kakak² ipar aku suh datang rumah. Setengah jam lepas tu, datang kak ipar aku yang ngasuh Irfan. Kak ipar aku yang ni jenis panik banyak. Sepesen ngan dak muncet jugak.
Jam 9.00am..Lepas konfemkan yang aku memang tul² nak bersalin..(sebab kepala baby memang dah masuk kat laluan) kami pun gerak ke Hospital Serdang. Kitorang lambat gerak sebab nak melayan panik semua orang. Panik sampai ada yang terkunci anak dalam rumah(kak ipar aku la.. )
9.45 amSampai di lobi dewan bersalin, nurse tu tahan aku. Boleh pulak selamba dy cakap " Kami dah penuh puan.." dy tak nampak kot muka aku dah bekerut kerut tahan sakit ni. dah la jalan pun tak betul da..
Sempat lagi aku tanya nurse tu "Kalau minta doktor tolong check je dulu tak boleh jugak ke?"
"Boleh puan..tapi puan kena tunggu lagi 4-5 jam la..sebab semua doktor tengah busy sangat² sekarang ni.Patut puan kena book dulu hospital.sebab kami pakai sistem"
4-5 jam?? Aku boleh bersalin kot masa menunggu lama tu.
"Ada tak hospital lain yang tak payah bersistem bagai? Nak beranak pun nak kena pakai sistem jugak."
Sentap nurse tu dengar suara aku naik.. " Kat Kajang manual puan"
Lepas je dy mention nama Hospital Kajang tu, kitorang terus masuk kereta pecut ke Kajang. Serdang - Kajang makan masa sejam jugak. Sepanjang jalan tu tak putus berdoa.
11.00am, aku terus masuk bilik bersalin Hosp. Kajang. Bila doktor buka buku pink aku dan nampak rekod aku yang baru 34WEEKS, terus dy buat andaian "oo..ni belum bersalin lagi ni.."
KE PART 2
(penat menaip..)


No comments:
Post a Comment