
Agaknya sudah jadi hobi kot post entry paling lambat di dunia..Haha..aku tetap maw update jugak.
Alhamdulillah.. masuk tahun ke 4 usia perkahwinan, kami sudah dikurniakan 3 orang cahaya mata.. dan semua lelaki.. Mak menang dah kalau bab kumpul hero..haha
Yang sulung tahun depan masuk 4 tahun..
"Ermmm..ma di hospital ni pa.. Baru lepas check tadi..Nurse tu cakap already 3cm.."
"Aik..awalnya..bukan due 4 April 2015? "
Huhuhu..Laki den ni pun buleh tahan jugak..percaya bulat² dengan due date doktor bagi tu.. Bukan dia tak tahu bini bertuah dia ni sudah 2 kali pengalaman bersalin awal..
"Hurmm..anak pa yang ni tidak sabar sudah kali mau tunggu sampai 40 minggu..Cukup sampai 39minggu jak.."
Dengar macam selamba badak jak tapi sebenarnya aku tersangat takut masa tu..
"Ok sayang..Mama tenang jak arr.. Jangan stres fikir.. Papa tiada sana ni.. Sorry arr sayang.. "
Huhuhuhuhuhuhuhu..Sedihnya aku masa tu.. Lepas tu mula la cakap benda² mengarut kat incek suami.
"Huhu..mama minta maaf kalau ada salah silap ma dengan pa selama ni arr..Minta halal makan minum.. Tenkiu sebab pa banyak bertahan dan bersabar dengan perangai ma selama ni.. Kalau apa² jadi dengan ma lepas ni, jaga anak-anak kita sebaik daya sayang arr.." Dan² air mata mengalir laju macam air terjun masa tu.. Dan free² dapat ceramah free dari incek suami masa tu jugak..Haha
Lepas call incek suami, aku call mak ayah dengan pak dan mak mertua aku.. Mak aku tak dapat datang teman kat sepital sebab kena jaga anak² aku kat rumah.. Mak dan pak mertua aku jak yang datang.. Tapi yang lucunya part pak mertua aku..
Pak mertua aku ni jenis cemerkap satu pasal jugak ni.. Kebetulan masa aku call diorang, mak mertua aku baru lepas kutip kekabu..Memang sah² lah badan penuh dengan kekabu kan..Lepas aku call cakap aku kat sepital, pak mertua aku kelam kabut bersiap ajak mak mertua aku gi sepital sampaikan mak mertua aku tak sempat bersihkan diri dan tukar baju.. Sampai ja kat hospital, bayangkan macam mana keadaan mak mertua aku.. Leher penuh dengan kekabu.. Kesian aku tengok.. Tapi apa-apa pun, aku banyak bersyukur sebab dikurniakan mak dan pak mertua yang sangat baik macam diorang..
Lama diorang teman aku kat hospital.. Tengok² jam dah pukul 4 petang.. Mak mertua aku tanya nak makan tak.. Masa tu memang lapar tapi mood nak makan tu entah ke mana.. Aku minta diorang balik rumah dulu berehat sebab aku sendiri pun x sure bila aku akan bersalin.. Lagipun mesti diorang dah penat.. Sebelum balik sempat lagi mak mertua belikan aku sup ayam dan goreng pisang.. Nampak sangat sedap tapi masa tu memang langsung aku takmau makan. Mampu tengok jak..
Perut dah makin sakit..Dalam masa yang sama rasa sangat² mengantuk..Tengok jam dah pukul 4.30 petang..Aku try baring mengiring.. Masa tu contraction datang tiap² 10 minit.. Sakit tu memang tak boleh digambarkan macam mana.. Aku try pulak duduk..Kut² boleh kurang rasa sakit ka.. Hurm..sakit jugak.. Aku grab fon atas laci, pakai selipar, terus jalan² keliling dalam wad tu.. Dan masa tu baru lah berkurang sakit contraction tu..
Bersambung ke bahagian 2..(penat tekan keyboard)
irfan
Yang no.2 pulak sikit hari lagi genap 2 tahun
irsyad..ok faham, xda iras muka aku langsung..suma papa sapu..
next is... the third and the youngest one.. Iqbal
Pengalaman mengandungkan yg no.3 ni lebih kurang sama macam abang-abang dy jugak.. cuma yang ni aku mual dan alahan teruk. teruk sampai aku langsung tak boleh hidu bau yg kuat menyucuk..mesti nak muntah.. Dan aku sakit pinggang teruk.
Mungkin sebab dah 3x bersalin, ketakutan saat melahirkan tu tidaklah seteruk masa mula² dulu.. Tapi antara 3 proses melahirkan yang sudah aku alami, masa melahirkan no.3 ni lama sikit. Mungkin antara sebabnya:
- Dia lahir berat sikit dari abang² dia..(2.68kg)
- Saiz kepala pun lebih besar
- Panjang kaki pun lebih
Masih fresh lagi dalam memori aku kejadian hari tu.. Tanggal 30 Mac 2015, hari Isnin, dan kandungan aku dah mencecah 39weeks.. Sepatutnya hari tu aku ada appointment di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak Kota Belud.Tengah bersiap, tetiba rasa macam ada something pop out down there..cepat² gi toilet check.. Tengok² ada little bleeding.. Nervous tak tentu pasal dah aku masa tu.. Ya la, 2 pengalaman sebelum ni mana ada bleeding bagai.. Contraction yang maha hebat ja aku rasa..
Terus gi tanya mak aku tuk lebih kepastian.. Mak suggest gi sepital rujuk kat doktor.. Aku tak nak at first.. Puas mak aku pujuk, last² surrender jugak.. Aku gi pack baju sikit. Aku ingat lagi, masa tu aku bawak baju baby sepasang je sebab confident konon bukan hari tu aku akan bersalin.Tapi memang dah standby barang baby siap² dalam satu beg..cuma tak bawak jak masa tu.
Sebenarnya agak sedih jugak la sebab di saat² tengah sarat dan nak melahirkan,incek suami tiada di sisi.. Suami terpaksa pulang ke Malaya atas urusan kerja yang perlu diselesaikan. Gi hospital pun abang aku yang tolong hantarkan. Siap hantar ke wad bersalin lagi.. Tenkiu bang..
Aku gi serah diri kat Wad Bersalin Hospital Kota Belud jam 12 tengahari.
Bila nurse check kata bukaan baru 3 cm.. Terus admit wad..Aku pasrah..
Ambik fon dalam beg, call incek suami.
"Hello ma..kenapa sayang?Mama ok..?""Ermmm..ma di hospital ni pa.. Baru lepas check tadi..Nurse tu cakap already 3cm.."
"Aik..awalnya..bukan due 4 April 2015? "
Huhuhu..Laki den ni pun buleh tahan jugak..percaya bulat² dengan due date doktor bagi tu.. Bukan dia tak tahu bini bertuah dia ni sudah 2 kali pengalaman bersalin awal..
"Hurmm..anak pa yang ni tidak sabar sudah kali mau tunggu sampai 40 minggu..Cukup sampai 39minggu jak.."
Dengar macam selamba badak jak tapi sebenarnya aku tersangat takut masa tu..
"Ok sayang..Mama tenang jak arr.. Jangan stres fikir.. Papa tiada sana ni.. Sorry arr sayang.. "
Huhuhuhuhuhuhuhu..Sedihnya aku masa tu.. Lepas tu mula la cakap benda² mengarut kat incek suami.
"Huhu..mama minta maaf kalau ada salah silap ma dengan pa selama ni arr..Minta halal makan minum.. Tenkiu sebab pa banyak bertahan dan bersabar dengan perangai ma selama ni.. Kalau apa² jadi dengan ma lepas ni, jaga anak-anak kita sebaik daya sayang arr.." Dan² air mata mengalir laju macam air terjun masa tu.. Dan free² dapat ceramah free dari incek suami masa tu jugak..Haha
Lepas call incek suami, aku call mak ayah dengan pak dan mak mertua aku.. Mak aku tak dapat datang teman kat sepital sebab kena jaga anak² aku kat rumah.. Mak dan pak mertua aku jak yang datang.. Tapi yang lucunya part pak mertua aku..
Pak mertua aku ni jenis cemerkap satu pasal jugak ni.. Kebetulan masa aku call diorang, mak mertua aku baru lepas kutip kekabu..Memang sah² lah badan penuh dengan kekabu kan..Lepas aku call cakap aku kat sepital, pak mertua aku kelam kabut bersiap ajak mak mertua aku gi sepital sampaikan mak mertua aku tak sempat bersihkan diri dan tukar baju.. Sampai ja kat hospital, bayangkan macam mana keadaan mak mertua aku.. Leher penuh dengan kekabu.. Kesian aku tengok.. Tapi apa-apa pun, aku banyak bersyukur sebab dikurniakan mak dan pak mertua yang sangat baik macam diorang..
Lama diorang teman aku kat hospital.. Tengok² jam dah pukul 4 petang.. Mak mertua aku tanya nak makan tak.. Masa tu memang lapar tapi mood nak makan tu entah ke mana.. Aku minta diorang balik rumah dulu berehat sebab aku sendiri pun x sure bila aku akan bersalin.. Lagipun mesti diorang dah penat.. Sebelum balik sempat lagi mak mertua belikan aku sup ayam dan goreng pisang.. Nampak sangat sedap tapi masa tu memang langsung aku takmau makan. Mampu tengok jak..
Perut dah makin sakit..Dalam masa yang sama rasa sangat² mengantuk..Tengok jam dah pukul 4.30 petang..Aku try baring mengiring.. Masa tu contraction datang tiap² 10 minit.. Sakit tu memang tak boleh digambarkan macam mana.. Aku try pulak duduk..Kut² boleh kurang rasa sakit ka.. Hurm..sakit jugak.. Aku grab fon atas laci, pakai selipar, terus jalan² keliling dalam wad tu.. Dan masa tu baru lah berkurang sakit contraction tu..



No comments:
Post a Comment